Sunday, July 12, 2009

SEBARIS AYAT SECAWAN KOPI

Assalamualaikum & Salam Sejahtera;

Pada 13 Jun 2009, hampir sebulan lalu saya berkesempatan menghadiri satu Majlis Perkahwinan saudara sebelah ibu saya di Parit Jawa, Muar. Parit Jawa adalah kampung halaman ibu saya sebelum berkahwinan dengan arwah ayah dan berhijrah seterus menetap di Seri Medan. Mengikut cerita ibu pada awal berhijrah ke Seri Medan arwah ayah dan ibu tinggal di tapak taman perumahan di belakang gerai majlis daerah di Pekan Seri Medan yang ada sekarang. Berbalik kepada cerita yang ingin saya sampaikan sebelum melencung jauh. Mungkin sebelum ini melalui e-mail kepada rakan-rakan semua saya pernah bercerita berkenaan Cikgu Norazmi Hasyim yang mempunyai hubungan kekeluargaan dengan ibu saya. Saya sering menggunakan peribahasa lama yang diperbaharui atau dengan kata lain dah kena "up-grade" berbunyi "Bau-bau stokin basah". Jikalau "Bau-bau stokin kering" yang sudah dipakai seminggu, baunya mungkin lebih kuat tetapi jikalau sudah direndam dalam baldi pasti baunya berkurangan menunjukkan tali persaudaraan yang sudah agak jauh; begitulah akan maksud saya itu.

Kembali ke tanggal 13 Jun tadi; saya sebenarnya tidak menyangka akan bertemu beliau pada majlis itu akan tetapi ketika sedang memangku Hakimi sambil menjamah hidangan mata saya liar memandang sekitar akhirnya terpandang seseorang pada jarak 15 meter seperti saya kenali. Lalu terdetik di hati "ehh! Cikgu Azmi rasanya", lalu saya ajukan hal itu pada ibu. Saya mendapatkan beliau dan bersalaman disertai adik-adik saya yang pernah mendapat didikan dariada beliau. Kami tidak dapat berbual panjang kerana beliau masih ada majlis lain yang ingin dihadiri. Jika kita melihat pada gambar yang saya lampirkan beliau kelihatan amat berbeza dari dulu kerana jelas kelihatan beliau kurus mungkin atas faktor usia. Untuk makluman beliau masih mengajar Sekolah Munsyi Sulaiman, Jalan Keluang jika tidak silap saya namun beberapa tahun lalu saya ada juga bertemu beliau ketika itu beliau mengajar di Sekolah Tinggi Batu Pahat. Beliau masih menetap di rumah lama beliau berhampiran TIGS. Ada beberapa kali saya singgah di rumah beliau namun beliau tidak berada di rumah lalu saya sekadar meninggalkan pesanan. Seingat saya enam atau tujuh tahun lepas saya pernah minum teh bersama di Tasik Y bersama sahabat kita Cikgu Asik Saim sehingga 13 Jun lalu kami tersua kembali. Bersama kita doakan beliau terus sihat untuk terus menabur bakti kerana beliau sekarang di akhir kerjaya beliau sebelum bersara.

Wasalam

2 comments:

Anonymous said...

Masih seperti dulu..

ALfA said...

Masih Aku Terasa...

ALfA...