Friday, October 30, 2009

CORETAN DARI SAYA - KESIBUKAN TUGAS

Dalam menempuh hari-hari yang mendatang ini, kita selaku kalifah dimuka bumi ini masing-masing harus meneruskan kehidupan. Dalam pada itu juga kita jangan lupa untuk meluangkan masa kepada keluarga. Adakah kerana dengan kesibukan tugas itu kita mengabaikan tugas sebagai ibu(kepada yang berkerja) dan bapa dengan alasan semua sudah disediakan. Pasti tidak. Saya percaya teman-teman seperjuangan tidak berbuat demikian.

Tapi perlu diingat, sudah banyak kita dengar dalam masyarakat hari ini, kerana kesibukan tugas anak-anak dan keluarga terabai. Perkara ini tidak boleh dinafikan. Kita perlu akur akan tugas yang diberikan oleh ketua kita. Kedua-dua penting, kalau kita abaikan kerja apa yang akan terjadi kepada keluarga kita dan kalau kita abaikan keluarga maka punah. Oleh yang demikian fikir-fikirkan. Tepuk dada tanya iman jangan tepuk dada tanya selera kerana selera setiap insan dimuka bumi ini besar.
Mengikut kamus dewan edisi keempat sibuk (adjektif) membawa maksud yang banyak, salah satunya adalah perihal (keadaan dsb) menghadapi atau dibebani banyak kerja (urusan dsb): usaha itu terbengkalai untuk beberapa ketika kerana kerja.
Sementara itu dalam Tesaurus DBP kesibukan: bersinonim dengan keasyikan, kelekaan, kegiatan, ketekunan, kerajinan, kesungguhan. Ianya juga bersinonim dengan kesesakan: keributan, kekalutan, kebisingan, keriuhan dan berantonim dengan kedamaian.
Kata Terbitan adalah bersibuk, menyibukkan, kesibukan. Oleh yang demikian fikir-fikirkanlah yang mana satu tergolong dalam diri kita.

No comments: