Monday, April 12, 2010

HARI MINGGU DI SERI MEDAN

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Pada hari Sabtu 10 Apr 2010 saya dan keluarga telah dapat meluangkan masa untuk menjenguk keluarga di Kg Parit Singgahan Seri Medan. Saya bergerak dari rumah di Kem Sungai Besi tepat pada jam 1800 (6 petang). Perjalanan mengambil masa lebih kurang 3 jam. Pandu cermat jiwa selamat. Al maklumlah aku memandu bukan untuk berlumba, kelajuan purata aku dalam 100 kmj aje. Tapi ada kalanya kalau boring memandu aku belasah sampai 160 kmj. Itu pun dalam jarak 1 ke 2 km aje. Tidak boleh bawa laju kerana keluarga diutamakan.
Saya sampai di rumah (Taman Universiti, Parit Raja) lebih kurang jam 2100. Tapi kecewa juga sebab TV aku dirumah Parit Raja rosak. Mujur la internet ada boleh la layan. Keesokannya aku telah berkesempatan untuk balik ke Seri Medan dan singgah di Pekan Seri Medan meninjau pasar minggu. Hajat hati dapatlah jumpa member-member lama tapi tiada seorang pun yang nampak. Mungkin juga aku sampai dah hampir tengahari.





Kekadang tu aku tersenyum sendiri memikirkan betapa Pekan Seri Medan ni tidak banyak berubah dari dahulu dan masih mengekalkan bangunan-bangunan lama. Tidak dinafikan ada juga bangunan-bangunan baru yang telah dibina bersebelahan balai polis dan boleh dikatakan itu adalah Pekan Baru (Kalau tidak setuju maafkan saya). Kedudukan tapak pasar aje yang telah berubah. Semasa aku bersekolah dahulu di SMKSM (Kekadang SMSM) tahun 1983-1988 tapak pasar minggu adalah dihadapan gerai MARA sehingga sampai ke Pejabat MCA (jika menjelang hari raya).

Masa telah berubah, dan disini saya ada juga pernah memuatkan berita mengenai "Pekan Seri Medan tiada mesin ATM" yang telah saya ambil dari Akhbar Berita Harian. Diharap kepada sesiapa yang berkenaan sila ambil tindakan yang sewajarnya. Kasihani la warga Seri Medan kerana untuk berurusan kena pergi ke Parit Sulong, Yong Peng dan juga bandar Batu Pahat.

Berbalik kepada artikel yang telah Dr Norakir postkan, memang semasa saya di sekolah adalah 1 - 2 hasil kerja yang telah saya siapkan. Sebagai Pengerusi Kelab Seni Lukis pada tahun 1988 saya telah dapat berkerjasama dengan Cikgu Norazmi bin Hashim dan juga setiausaha kelab iaitu Saharuddin (dulu panggil Budin aje - Parit Terus) telah berusaha untuk memajukan kelab. Kini aku cuba untuk menceburi lagi bidang ni iaitu bidang fotografi dan videografi, salah satu cabang seni.

1 comment:

Anonymous said...

wow